I BIOFOS skal vi levere miljørigtige, bæredygtige og økonomiske løsninger uden at gå på kompromis med forsyningssikkerhed og sikkerhed. Det er der ikke noget nyt i, men de mange krav, som vi selv og omverden stiller til os, bliver mere og mere komplekse at leve op til og navigere i. I BIOFOS tror vi på, at en del af løsningen findes i asset management.

Sammen tænker vi længere, klogere og smartere

Asset management i BIOFOS handler om sammen at tænke længere, klogere og smartere: ”Vi skal som medarbejdere kunne se, hvordan vores daglige opgaver hjælper til at nå BIOFOS’ langsigtede mål. Vi skal blive endnu bedre til at samle relevant data og bruge den viden, når vi træffer beslutninger om, hvad der skal ske på anlæggene. Vi skal kende hinandens faglige ansvarsområder, og så skal vi samarbejde systematisk om at træffe de bedste beslutninger,” fortæller Marie Breum, asset manager i BIOFOS.

Asset management: en håndsrækning til prioritering

I 2021 lagde vi for første gang en risikobaseret plan for investeringer i BIOFOS’ anlæg – en indsats, som skal fortsætte fremover. Planen er baseret på vores samlede viden om den aktuelle status på anlæggene med input fra blandt andre vores tekniske afdeling, miljøafdeling og planafdeling. På den baggrund blev vi i stand til at vurdere, hvad vi skal prioritere at gennemføre, og hvad der kan vente. Konklusionen blev blandt andet at opprioritere renovering af Renseanlæg Damhusåens udløbspumpe.

I 2022 løfter vi asset management endnu bredere ud i BIOFOS. Vi er fulde af forventninger til, hvad det kan blive til.

Asset management er flyttet ind i BIOFOS

For at kunne drive et moderne renseanlæg skal vi være skarpe til lidt af hvert; vi skal samarbejde systematisk, udnytte hinandens kompetencer, strukturere og anvende data, der giver os viden om risiko, økonomi og ydelse og meget mere. Det handler alt sammen om asset management, som for alvor fik sit gennembrud i BIOFOS i 2021.