I BIOFOS er vores vel nok mest ambitiøse målsætning at blive klimapositiv virksomhed i 2025. Vejen dertil er at satse på at skære ned på CO2-udledninger og at udnytte spildevandets ressourcer maksimalt. Kort fortalt handler det om at fortrænge mere CO2, end vi udleder. Siden 1999 har vi reduceret vores CO2-udledninger med 86 %, hvilket er langt mere end de 70 %, der er anført i den danske klimalov.

Sådan reducerer vi lattergasudledninger

Når vi taler om at reducere vores CO2-udledninger, er lattergas den helt store synder. Faktisk er lattergas den kraftigste drivhusgas. Lattergasudledningerne opstår naturligt i den biologiske renseproces, når de små bakterier renser spildevandet for kvælstof.

For at begrænse udledningen har vi fokus på at forbedre styringen af renseprocessen ved hjælp af onlinesensormålinger. På den måde giver vi bakterierne de bedste livsbetingelser. Den største milepæl i 2022 i forhold til at forbedre styringen af renseprocessen er, at vi som led i Udbygningsplanen skifter fra overfladebeluftning til bundbeluftning i den biologiske renseproces, først på Renseanlæg Lynetten og senere på Renseanlæg Damhusåen.

Graf over BIOFOS' netto CO2-balance

Endnu mere grøn energi

Spildevandet gemmer på værdifulde ressourcer – vi kalder det vores guld. Vi omdanner det nemlig til grøn energi i form af biogas, el og fjernvarme til forsyningsnettet i vores opland. I overført betydning sender vi spildevandet retur til borgerne i form af grøn energi. Det har vi gjort længe. Det er en god historie, fordi det erstatter den fossilt producerede energi, som ellers ville blive brugt.

I 2021 har vi solgt næsten dobbelt så meget energi, som vi har købt:

”Vi går ud af 2021 med en positiv energibalance på 178 %. Når man ser resultatet, skal man have for øje, at den strøm og fjernvarme, vi køber, bliver mere og mere grøn. Vi skal derfor producere endnu mere energi for at kunne opretholde samme flotte energibalance,” fortæller Carsten Thirsing, procesingeniør i BIOFOS.

Udfordringerne i det grønne regnskab til trods kan der ikke sås tvivl om, at al den grønne energi, som vi producerer, det er en sejr for hovedstadens grønne omstilling.

Energibalance 2021 for BIOFOS

Kampen om at blive klimapositiv i 2025 fortsætter ufortrødent

Vi har sat barren højt på klimafronten – vi går benhårdt efter, at BIOFOS bliver klimapositiv i 2025. Sådan mener vi, at vi bedst kan støtte hovedstadsområdets grønne omstilling.