I BIOFOS imødekommer vi nuværende krav og forventninger til fremtiden. Det skal vi blive ved med, og det forudsætter, at vi forfølger de muligheder, vi ser. Vi stræber efter at gøre tingene bedre i morgen end i dag – også når det gælder vores ambitiøse mål om at være en klimapositiv virksomhed i 2025 og at værne om det gode havmiljø i hovedstadsområdet.

Reduktion af miljøfarlige stoffer kræver samarbejde

Miljøfarlige stoffer, som ikke kan nedbrydes i naturen, har stor samfundsmæssig bevågenhed. Det mærker vi også i spildevandsbranchen, hvor der er fokus på at reducere mængden af miljøfarlige stoffer i spildevandet, som udledes til havet. Et eksempel er stoffet PFAS.

Det er vanskeligt – nær sagt umuligt – at fjerne miljøfarlige stoffer som PFAS fra spildevandet på renseanlægget, fordi stofferne er svært nedbrydelige, og koncentrationerne af de miljøfarlige stoffer er meget lave. Derfor er det både nemmere og mere effektivt at fjerne stofferne tættere på kilden, hvor koncentrationen er højere.

I 2022 gennemførte vi en kildeopsporing sammen med kommunerne i BIOFOS’ opland af bl.a. PFAS. Resultatet af kildeopsporingen har givet os viden om, hvilke brancher der særligt udleder de miljøfarlige stoffer. På sigt skal denne viden danne grundlag for en indsats til reduktion af tilledning af stofferne til spildevandet før de når BIOFOS’ renseanlæg.

Dines Thornberg, chef for Miljø og Udvikling

I BIOFOS bakker vi op om det fælles arbejde med at nedbringe udledningen af de miljøfarlige stoffer. Det er en kompleks problemstilling, som kræver samarbejde mellem renseanlæg, kommuner og erhvervsliv”.

Dines Thornberg, miljø- og udviklingschef.

Vi forventer, at der kan komme skærpede krav til udledning af de miljøfarlige stoffer fra renseanlæggene i fremtiden. Derfor vil vi også i fremtiden have fokus på at finde fælles løsninger på svære miljømæssige udfordringer.

Vi reducerer den klimatunge lattergas

Miljøet griner ikke af lattergas, tværtimod belaster lattergas miljøet 270 gange mere end CO2. I BIOFOS udgør lattergas op mod halvdelen af vores samlede udledning af CO2-ækvivalenter. For at nå vores ambitiøse mål om at reducere mere CO2, end vi udleder, vil vi gerne have en mere præcis viden om vores udledning af lattergas.

I 2022 havde vi fokus på at undersøge, hvornår og hvorfor bakterierne i vandet udvikler lattergas. Gennem projektet BIOKIN har vi studeret bakterierne, som kan udlede lattergas. Vi ved nu, at det mest er i den varme perioder, at bakterierne udvikler lattergas. Den viden fra projektet kan vi bruge til at optimere vores styring af processerne i det biologiske rensetrin, så vi kan dæmme op for, at bakterierne udvikler lattergas.

Gennem projektet AWAIRE har vi afprøvet forskellige metoder til at måle den faktiske emission af lattergas til atmosfæren. En ud af flere afprøvede metoder er at anvende en drone udstyret med en særlig måler, som flyver langs bassinerne på renseanlægget.

På tværs af projekterne kan vi se et potentiale for at reducere lattergasudledning med op til 80 %. Det giver os tro på, at vi i 2023 kommer nærmere gode løsningsmuligheder på komplekse miljø- og klimamæssige udfordringer.

Vi skaber en grønnere fremtid

I BIOFOS reducerer vi vores påvirkning af miljøet og klimaet. I 2022 havde vi særligt fokus på, hvordan vi i fremtiden kan reducere både miljøbelastende stoffer, der findes i spildevandet, og den CO2-tunge lattergas, som udledes fra spildevandet.