Debatindlæg ved Susanne Juhl, formand for BIOFOS og Henrik Rasmussen, næstformand i BIOFOS og borgmester i Vallensbæk Kommune (K)
I BIOFOS renser vi spildevandet fra det meste af hovedstadsområdet. Det er vi i al beskedenhed rigtig dygtige til. Havmiljøet i Øresund har det bedre og bedre, og tusindvis af strandgæster hopper hver sommer ubekymret i Øresund og Køge Bugt fra Bellevue og havnebade til strandparkerne på Amager og i Køge Bugt.
Vi vil gerne fortsætte med at rense spildevandet rigtig godt, og vi vil gerne fortsætte med at rense spildevandet bedre end kravene i miljølovgivningen.
Men fra næste år kan det desværre være slut. Ene og alene fordi Erhvervsministeriets Forsyningssekretariat forvalter reglerne rigidt og ikke anerkender, at vi står en i en særlig situation med unormalt høje energi- og råvarepriser.
I lighed med andre spildevandsvirksomheder er BIOFOS nemlig underlagt en såkaldt indtægts-ramme, der sætter et loft for, hvor meget vi som selskab må opkræve hos vores kunder for at rense spildevandet. Indtægtsrammen bliver fastlagt af Forsyningssekretariatet under Erhvervsministeriet og skal sikre, at vi driver vores virksomhed effektivt og uden højere omkostninger end nødvendigt. Fornuftigt princip, som desværre ikke administreres fornuftigt.
Efter at have indført stop for ansættelse, uddannelse og brug af konsulenter er vi desværre nået til et stop for et godt havmiljø i Øresund. For det vil ske, hvis Forsyningssekretariatets praksis ikke ændres.
Det, vi helt konkret står over for, er, at vores indtægtsramme – fundamentet for at vi kan sikre et godt vandmiljø i Øresund – de facto ikke bliver pristalsreguleret. En regulering på 0,33 %, er helt utilstrækkeligt set i lyset af de stigende energipriser, høj inflation og den samfundsmæssige udvikling.
Som for alle andre stiger priserne for vores indkøb også. Priserne for nødvendige forbrugsstof-fer i renseprocessen er i visse tilfælde mere end fordoblet. Hertil kommer naturligvis generelt øgede omkostninger til energi, råvarer, mv.
Processerne i et renseanlæg er energi- og kemikalietunge. Ønskes en høj rensekvalitet af spildevandet er det ikke en mulighed ”lige hurtigt at skrue lidt ned for el- og kemikalieforbruget”, uden at det får konsekvenser for havmiljøet. For at kunne overholde vores indtægtsramme for 2023 må vi reducere forbruget af el- og kemikalier på bekostning af vandmiljøet. Vi må også udskyde nødvendige re- og udviklingsinvesteringer. En omkostning som kommer til at medføre lavere forsyningssikkerhed og øgede omkostninger i fremtiden.
Netop for at tage højde for helt særlige tilfælde, har Forsyningssekretariatet mulighed for at forhøje vores indtægtsramme i ekstraordinære situationer. Hvis ikke det er nu, hvornår er det så?
Forsyningssekretariatet har imidlertid afvist anmodningen bl.a. med henvisning til, at BIOFOS’ ekstra omkostninger til el ikke er en følge af et helt særligt tilfælde, da der er tale om generelle prisstigninger for el. Vi er i et særligt tilfælde med ekstraordinært høje prisstigninger, hvor fx vores omkostninger til elektricitet alene forventes at stige med 40-60 mio. kr.
I BIOFOS har vi stor respekt for, at inflation og højere energipriser rammer borgere og virksomheder. Det kommer bare også til at ramme miljøet, hvis ikke Forsyningssekretariatets praksis ændres. Den besked vil vi gerne sende til Erhvervsministeren, Klima-, Energi- og Forsyningsministeren og Miljøministeren.
I BIOFOS ønsker vi, at beboerne i hovedstadsområdet også i de næste mange år kan hoppe i vandet i Øresund og Køge Bugt. Vi håber på, at ministrene og Forsyningssekretariatet vil hjælpe os med at hjælpe miljøet. I første omgang ved at bruge det værktøj, der allerede eksisterer.